13 nov. 2011

SMÅ DETALJER, STORA BESLUT

Att få möjligheten att renovera och inreda ett hus har länge varit en dröm för mig. Nu är det äntligen verklighet. Anders som i flera år har arbetat med att bygga och inreda hus åt andra människor har längtat efter att få göra någonting för sig själv för en gångs skull. Vi har märkt att det är en balansgång att renovera. Jag tror att jag och Anders balanserar upp varandra ganska bra. Han gasar och jag bromsar (även om jag är minst lika duktig på att sprudla av idéer). Vi diskuterar och slutresultatet blir nog faktiskt det absolut bästa i slutändan känns det som. Jag uppskattar att Anders är driftig och tar tag i saker och får saker gjorda. Några viktiga saker har vi dock insett och det är att beslut måste få sjunka in. Man måste få tid att "smälta" en idé innan man bestämmer hur det ska bli. För alla diskussioner, alla åsikter och funderingar som vi bollar och ändrar om hur många som helst leder fram till något nytt, något bättre. Vi har också lärt oss att en snickare och en sjuksköterska inte riktigt talar samma språk när det gäller byggande. Till exempel så vet jag nu att det är skillnad på spik och dyckert =) Det är också en väsentlig skillnad på planka, bräda och spånt. Jag fick senast igår lära mig i en diskussion ang. trappen, skillnaden på sättsteg och plansteg. Undrar när jag ska få möjlighet att glänsa med lite medicinska kunskaper i detta renoveringsprojekt?? Kanske jag får plåstra om en och annan liten sårskada? =) Nej, förresten det hoppas jag att jag slipper.

Hur som helst, så är det svårt att inte skena iväg och ha många ideér och drömmar om olika renoveringsprojekt i huset. Och så länge det stannar vid idéer så är det ju bra. För vi har bestämt att EN SAK I TAGET är en bra idé liksom TID ATT BO IN SIG OCH FUNDERA. Och alla idéer och drömmar som stöts och blöts i våra samtal kommer bara bli bättre ju längre tid som går och resultera i den absolut bästa lösningen, oavsett vad vi företar oss.


En annan sak jag blivit varse är att även små detaljer innebär stora beslut. En sån till synes enkel sak som att inhandla vit färg är komplicerat. För det är en väsentlig skillnad på vitt och vitt. Det finns vit färg, det finns bruten vit färg och det finns tonad vit färg. Det finns antikvitt och äggskal, och dessutom finns det matt, halvmatt, blank, halvblank och blank..... Färgvalet är nu tillslut gjort (se resultat nedan). När vi hade valt VILKEN tapet vi ville ha så var det inte helt lätt att bestämma sig för om den skulle vara i en grön eller i en blå nyans =) Nästa detalj att ta tag i nu är att välja nya dörrknoppar till garderoberna. Vita?? Rostfria?? Smide?? Det får bli en liten botanisering på stan för att titta på lite olika alternativ.

Trots att det är en bit kvar innan vi kan premiärsova i ett nyrenoverat sovrum så börjar man kunna få en känsla för slutresultatet. Tapeterna är hämtade (se bild), virket ligger inne på torkning och vi har börjat måla garderober och luckor. Golvet är slipat (men obehandlat) och det gamla taket är nerrivet. I stora drag så kommer vi ha gjort följande i vårt sovrum när det är klart:

1. Bort med korkmattan (och dragit upp typ en miljon dyckert ur underliggande trägolv)
2. Slipat trägolvet och behandlat det (med????) för att bevara det ljusa
3. Målat lister, garderober och dörrar i vitt (Beckers Elegant halvblank vit)
4. Satt upp ett nytt paneltak och målat vitt (Beckers Panelgrund)
5. Spikat in en fondvägg med liggande panel och målat vitt (Beckers Panelgrund)
6. Tapetserat med tapet Hudiksvalls Teater (grön, se bild) från Duro: Gammalsvenska



Ska dela med mig av en bild när det är klart=) Den som väntar på något gott....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar